חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טכנולוגיה שמצילה חיים: הכול על מערכת ABS

עולם הרכב וכן התשתיות השונות עבורו, כגון כבישים ומחלפים, הוא עולם וותיק, עשיר בידע, ניסיון ותקנות שנובעות מהם. למרות זאת, מצבי סכנה בנהיגה ברכב לא נעלמו מהעולם. למעשה, המצב עדיין רחוק מאוד מכך. בכדי לאזן זאת, פותחו עם השנים פתרונות בטיחות שונים, אשר אחד הבולטים שבהם הוא ABS. מה היא מערכת זו? כיצד היא פועלת ומתי? ומה עוד מעניין וחשוב לדעת עליה? זוהי סקירה קצרה ועניינית:

בקונטקסט הכללי

יש מערכות בטיחות רבות לרכב, מבוססות טכנולוגיה. חלקן בטכנולוגיה פשוטה יחסית אך חשובה, כגון חגורות בטיחות. אחרות, פותחו באמצעות טכנולוגיות מתוחכמות למדי. עוד על מערכות אלה, תוכלו לקרוא גם באתר אסק רלב"ד של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אשר מציע מידע שימושי לציבור. בשורה התחתונה, כאשר רוכשים רכב ומציידים אותו במכשור מתקדם לסוגיו, חשוב מאוד לקחת בחשבון את היבט הבטיחות. ABS תהיה בוודאי אחת המערכות המרכזיות אשר תרצו לכלול ברכב חדש.

החשיבות והצורך של ABS

דמיינו נהג שנוסע בדרכים במהירות סבירה ומגיע לעיקול בכביש, במהירות המרבית שבה הוא מעריך שניתן לעשות זאת. כעת, נאמר שהוא נאלץ לבלום בפתאומיות, מאחר שהכביש מעט חלקלק מהרגיל. אולי עקב שרידי כתם שמן שנמצא בו. הנהג לא ראה את כתם השמן. כך שהוא חש שמשהו חריג רק ברגע האחרון ונאלץ להגיב במהירות מרבית. הוא מנסה לבלום באופן המהיר ביותר שהוא יכול, בכדי להאט את הרכב, כך שלא יתהפך בסיבוב. לאור לחץ הזמן, הוא לוחץ על הבלמים בעוצמה שגוברת במהירות, עד למצב שבו הגלגלים "ננעלים" – מפסיקים להסתובב. מאחר שהגלגלים הקדמיים מחליקים על הכביש ולא מסתובבים, הוא לא מסוגל כעת לפנות בסיבוב. במקום זאת, הרכב ממשיך קדימה ב"גלישה” על הכביש. מצב מסוכן לכל הדעות.

 

 

כיצד זה עובד בפועל?

אם הנהג מהדוגמה שהבאנו הוא מדריך בקורסים לנהיגה מתקדמת או אולי נהג מירוצים, ייתכן וסביר שהוא ידע מה לעשות. יש טכניקות שונות של שימוש בבלמים ובהגה, אשר מסייעות להיחלץ בצורה הטובה ביותר ממצבי סיכון כאלה. רובנו לא מיומנים בכך, אך יש לצידנו ברכב מערכת אשר דווקא כן יודעת מה לעשות – מערכת ה-ABS. אלה ראשי תיבות Anti-lock Braking System והמערכת מכונה לעתים גם בשם מערכת למניעת נעילת גלגלים. מערכת ABS תזהה את מצב החירום המיוחד ותפעיל טכניקות דומות לאלה של נהגים עם ידע וניסיון מתקדמים. ההפעלה תתבצע במקביל לפעולות הנהג – לא במקומן. כלומר, המערכת לא לוקחת מהנהג את מלוא השליטה על הרכב. היא רק מוסיפה להן דקויות, אם ניתן לומר כך, של הפעלת והפסקת פעולת הבלמים במהירות, בהתאם לנסיבות. כל זה מתבצע אוטומטית ובזמן אמת, בעזרת חיישנים אשר משווים את מהירות הרכב ומהירות הגלגלים.

מה עוד חשוב לדעת?

למעשה, מערכות ABS נמצאות בעולם הרכב מזה לא מעט שנים. עם זאת, נראתה בהן התפתחות מתמדת ומשמעותית. נהגים התלוננו שאלה מערכות "מוזרות" מעט, מאחר שתוך כדי פעולתן הן גורמות לתחושות של רעידה ברכב, רעשים יוצאי דופן ואף “מכות” בדוושת הבלימה. כל אלה תופעות תקינות, אשר מורגשות רק בזמני החירום שהזכרנו. למרות זאת, הן "הלחיצו" נהגים רבים, באופן די מובן. תשמחו לשמוע, שתופעות אלה שופרו משמעותית וכיום הן מורגשות פחות. לצד מערכת ABS  ניתן להתקין עוד מערכות משלימות, אשר מבוססות עליה, כגון מערכת עזר לחיזוק הבלימה, מערכת לטיפול באבדן שליטה של גלגל בודד, מערכת לשיפור חלוקת עומס הבלימה בין הגלגלים, מערכת בקרת יציבות אלקטרונית ועוד.

לסיכום

מערכות ABS הוכיחו עצמן בשטח מזה שנים רבות. לאור זאת, הן נפוצות למדי וסביר להניח, שעוד נראה אותן בשימוש במשך שנים רבות.

מאמרים נוספים

לחיות טבעוני

נגישות